vrijdag 2 september 2016

Recept: bananenbrood

Eén van de zaken waar ik echt niet kon afblijven in Australië was het bananenbrood.
Nochtans ben ik geen grote fan van bananen. Zo kan ik bananen-ijs en bananen-yoghurt niet ruiken of proeven. Maar bananenbrood? Give me!


Ik dacht trouwens dat ik gezond bezig was met dat bananenbrood elke ochtend in Australië. Tot ik op 1 van de laatste dagen zag dat er ook room op de ingrediëntenlijst stond. Maar ik moet en ik zal een gezond én lekker recept vinden van bananenbrood! Wordt vervolgd...


Wat heb je nodig?

  • 250 gram patisseriebloem
  • 1 theelepel kaneelpoeder
  • 1 snuifje zout
  • 3 bananen (hoe rijper, hoe beter!)
  • 100 gram margarine bakken en braden
  • 200 gram kristalsuiker
  • 1 zakje vanillesuiker
  • 2 eieren
  • 125 ml crème fraîche (te verkrijgen in onder andere Albert Heijn)

Hoe maak je het?


  1. Bekleed de bakvorm met bakpapier. Verwarm de oven op 170°C (hetelucht).
  2. Zeef in een grote kom de bloem, het kaneel en het zout. 
  3. Pel en plet de banaan met een vork. 
  4. Meng de margarine, kristal- en vanillesuiker tot een bijna glad mengsel. Voeg 1 voor 1 de eieren en de crème fraîche toe. Meng goed met een garde.
  5. Voeg het bloemmengsel toe. Meng opnieuw goed.
  6. Schep de bananenpuree door het beslag en roer goed onder.
  7. Verdeel over de cakevorm en bak in ca. 1 uur goudbruin en gaar. Laat 30 min. afkoelen, neem uit de vorm en laat in 1 uur verder afkoelen op een rooster. 

15 opmerkingen:

  1. 't Ziet er zelfs lekker uit, Céline...
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik zou er zowaar goesting van krijgen Céline

    groeten

    BeantwoordenVerwijderen
  3. 't ziet er inderdaad lekker uit!
    maar bananen ..
    nee, dat is niet mijn lievelingsfruit (en nu druk ik mij nog zwak uit!) ;-))

    fijn weekend, céline!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik eet iedere morgen boterhammen met banaan, ik vindt dat zo lekker,met een tas koffie
    maar geef me idd geen drank of wat er ook gemaakt wordt van bananen, want dat smaakt me niet
    bananebrood ken ik niet
    Een @->- voor jou

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoewel ik geen banaan lust, ziet het er wel mooi uit ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jaaaa, ik ben hier echt zo dol op! Ik ga dit receptje even opslaan en het volgend weekend maken. Nu al zin in ;-)

    Liefs,
    Dascha

    BeantwoordenVerwijderen
  7. dit is eigenlijk wel iets voor mij: ben gek op bananen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb dit nog nooit op, maar ben wel heel benieuwd. Ziet er in ieder geval lekker uit! Xx

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb het nog nooit geproefd, maar het lijkt me echt lekker! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nog nooit gegeten, maar lijkt me een uitdaging om te zoen. Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  11. zal wel lekker zijn maar ook machtig denk ik

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Soms vind ik het zo jammer geen bananen te lusten aangezien tegenwoordig zo veel desserts en gewoon ook gerechten van banaan gemaakt zijn... Dit brood zit er echt wel lekker uit!
    XO IMKE | Pastellics

    BeantwoordenVerwijderen