maandag 29 juli 2013

Confituur met kersen en aardbeien


Velen beginnen er niet aan: zelf confituur maken. Het is nochtans écht niet moeilijk of veel werk. Integendeel. Het enige wat je moet doen is het fruit wassen, eventueel in stukken snijden en laten koken. Nadien voeg je suiker en eventueel 'Pec' toe. Het enige wat je hoeft te doen is de instructies op de verpakking te volgen. It's as easy as that. En als beloning krijg je een huis dat heerlijk zoet ruikt. Ik maakte confituur van kersen en aardbeien uit de tuin. 





Een kers is een vrucht met veel pit. Jammer genoeg is dat niet zo leuk voor onze tanden. Deze moeten dus verwijderd worden.
En dit machientje mag dan nog zo oud zijn, het werkt nog steeds. Een ideaal toestel om de pitjes uit de kersen te verwijderen. En trouwens, 'retro' is toch 'in'? 



En na het ontpitten van de kersen, bracht ik de kersen samen met de aardbeien aan de kook. Geloof me, het ruikt heerlijk!



Nadien hoef je alleen nog de confituur in bokaaltjes te doen. Opgepast echter voor de vingers, want fruit en suiker kan heel heet worden. Ik zou niet willen dat jullie met verbrande vingers zitten. Vergeet niet om de bokaaltjes zo snel mogelijk af te sluiten. Ook de randen mogen niet vuil zijn. Dat laatste is van belang om de confituur te bewaren.



Zoete groetjes,

Céline

29 opmerkingen:

  1. Lekker! :D
    Kan me er wel een voorstelling van maken hoe dat geroken moet hebben ;)
    En wat een handig apparaatje die kersen ontpitter!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat lijkt dat me handig zeg, zo'n kers ontpitter! wij maken dit thuis ook altijd, ik maak het graag met bramen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mjammie! Ziet er heerlijk uit :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lekker! Als ik confituur maak, zet ik de potjes een kwartier (of langer) ondersteboven nadat ik ze heb dichtgedaan zodat ze luchtledig worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh yum, heerlijk! Zo'n 'kers ontpitter' lijkt me trouwens onwijs handig!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Keukenprinses... ! 'k Ruik je confituur tot hier, Céline. Dit jaar 'kreeg (!)' ik nergens fruit, en heb dus niets zelf gemaakt.
    Mijn 'machientje' is nog ouder... Je moet er één kers per keer inleggen om te ontpitten... Veel onhandiger dan 't jouwe, maar 't doet z'n dienst.
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mmmmm ik ben dol op confituur!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. lang geleden dat ik nog confituur maakte
    maar wij deden aardbeien met rabarber

    BeantwoordenVerwijderen
  9. vrouwlief maakte vorige week nog confituur van kersen en rabarber...nog niet geproefd, maar ik ben bijna zeker dat de combinatie wel mijn smaak zal zijn... ;-)

    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. hmmm .. ik kan het haast ruiken, céline! :-))

    onze kelder staat bijna vol met confituur; rabarber, kroenselen en rode bessen.
    eerdaags volgen nog abrikoos en perzik! ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  11. heerlijk!
    ik maak nog altijd confituur op grootmoederswijze, met gewone suiker, maar je staat wel 2u te roeren in je pot

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ooit ga ik het ook eens maken! :D Ziet er heerlijk uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. een 'kers ontpitter' dat lijkt me wel wat...

    fijne dag Céline

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Lekker lekker lekker! Ik eet graag confituur :-) En die ontpitter lijkt me wel handig.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat lekker zeg, dit maak ik nou nooit maar ik vind het heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wij maken thuis onze confituur ook nog zelf, ruikt echt heerlijk! (en smaakt ook duizend keer beter!) We hebben wel niet zo'n ontpitter, lijkt inderdaad heel erg handig. De confituur ziet er echt lekker uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Oh dat klinkt heel lekker! En wat handig zeg de kersen ontpitter!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Als Jeroen Meus de ontpitter één keer gebruikt, kent iedereen hem weer. Maar dat blijft niet zo, want weldra is dat ook zo het geval met Cuisine Céline! ;-) Met het maken van confituur ben ik al wat meer vertrouwd, maar bijleren doet men hier altijd wel.

    Groetje

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Yummie! Dat klinkt lekker; en dat ze uit eigen tuin komen maakt het helemaal goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik maak al mijn geleien en confituren zelf. Maar deze combinatie heb ik nog niet geprobeerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Oh, wat makkelijk en lekker at the same time. Hoelang blijft het houdbaar?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De confituur blijft zo een jaar goed. Zorg er wel voor dat de potjes steeds goed afgewassen zijn en dat je de potjes goed afsluit.

      Liefs,

      Céline

      Verwijderen
  22. Wat leuk! Haha doet me helemaal denken aan een episode van Friends, waar Monica super veel jam ging maken :p

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ziet er lekker uit! Erg leuk artikel!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Lekker! Het is idd heel warm, heb ik wel eens op m'n vingers gehad

    BeantwoordenVerwijderen
  25. zelf maken doe ik niet.....
    maar je krijgt hier wel de smaak te pakken
    Is dit voor eigen gebruik of doe je ook verkopen.
    Een zoet groetje terug.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik doe (nog) geen verkopen ;-) Ik hou jullie op de hoogte!

      Liefs,

      Céline

      Verwijderen
  26. Wat cool zo'n ''ontpitter'' Haha! Lijkt me een erg handig apparaat:D. Dit lijkt me trouwens erg lekker om te eten jammie!

    BeantwoordenVerwijderen