maandag 29 augustus 2016

Recept: Pad Thai

Eén van de heerlijke gerechten die ik leerde kennen in Australië was de Pad Thai.
Dat is een Thais gerecht met gefrituurde tofu en ei. Aangezien er heel wat personen naar Australië komen vanuit Thailand, zijn er heel wat Thaise restaurants te vinden in Australië.
Ik probeerde er mijn eigen versie van te maken. Heb je het graag wat pikanter? Voeg dan Sambal Oelek toe naar smaak. Heb je graag wat vlees? Voeg dan wat gebakken kip toe.


Wat heb je nodig? (4 personen)

200 gram eiernoedels
3 eieren
250 gram sojascheuten
1 wortel
50 gram sluimererwten
10 babymais
3 lente-uitjes
rijstolie (of maisolie)
200 g tofu
1 hand verse koriander
gezouten pinda's (naar smaak)
1 limoen
5 el sojasaus (gezoet)
2 kl tamarindepasta
2 kl sriracha

Hoe maak je het?

  1. Voor de saus: meng sojasaus, sriracha, limoensap en tamarindepasta. 
  2. Voor de noedels: kook de noedels gaar volgens de verpakking.
  3. Verhit de wok. Voeg wat olie toe. Roerbak drie eitjes. Haal ze uit de wok en zet opzij.
  4. Verhit opnieuw wat olie in de wok. Schil en snij de wortelen in kleine blokjes. Wok ze 2 minuten op hoog vuur.
  5. Snij de babymaïs in drie. Doe ze samen met de peultjes in de wok bij de wortelen. Wok 2 minuten verder.
  6. Voeg 200g sojascheuten toe. Wok verder.
  7. Snij drie lente-uitjes in ringetjes. Wok ze met de rest van de groenten. 
  8. Laat de tofu uitlekken en dep droog met keukenpapier of een handdoek. 
  9. Snij de tofu in blokjes. Bak deze in een aparte pan met anti-aanbaklaag met wat olie. Kruid goed met Oosterse kruiden. 
  10. Meng de saus en de gekookte rijstnoedels onder de groenten. Voeg de tofu toe.
  11. Meng als laatste het gebakken ei onder de noedels en groenten.
  12. Werk af met koriander, grofgehakte gezouten pinda's en partjes limoen.



16 opmerkingen:

  1. aah pad thai is zo lekker! Heel veel gegeten toen ik in Thailand was. Heb het thuis ook weer eens gemaakt maar niets is zo lekker als een Pad Thai uit Thailand! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er wel heerlijk uit, moet ik eens proberen
    met vriendelijke groet Geert

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oeh leuk recept!! In Thailand natuurlijk ook n aantal keer op, maar zou ook leuk zijn om n keer thuis te maken!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. dat zou ik wel eens willen proeven Céline

    groeten

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben gek op noedels! Ziet er lekker uit! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ziet er weer lekker uit, Céline...
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oeeeh! Dit ga ik zeker eens proberen, sinds ik uit Azië terug ben mis ik het eten van Noodles heel erg! X

    BeantwoordenVerwijderen
  8. pfiewww .. krijg ik toch geen honger, zeker .. ;-))

    dankjewel voor dit originele recept, céline!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ziet er zalig uit. Dat is nu zo leuk aan reizen: nieuwe gerechten en smaken ontdekken.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. dit ga ik eens maken, dat lust ik wel, het ziet er echt goed uit
    gezouten nootjes deed ik nog nooit in mijn eten, maar u probeer ik het eens
    Eén @->- voor jou

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ohhh, hier ben ik echt super dol op! Ik ga dit eens proberen. YUM!

    Love,
    Dascha

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hmmmm ziet er heerlijk uit! Ik eet zo graag Pad Thai, de beste die ik ooit heb gegeten was in Londen, een klein restaurantje, en een gigantisch bord Pad Thai voor vijf pond, echt top!
    XO IMKE | Pastellics

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Pad Thai is echt waanzinnig lekker! Dit receptje wil ik wel eens proberen, een nieuwe variant op m'n eigen pad thai!

    BeantwoordenVerwijderen