vrijdag 11 november 2016

Ik stop met bloggen.

Weken en maanden heb ik dit bericht in mijn gedachten keer op keer geschreven.
Ik stop met bloggen. Bij deze is het dan ook definitief en kan ik niet meer terug.
Lezers die ook mijn Instagram volgen, zagen het misschien al even aankomen.


Toen ik 15 jaar oud was, begon ik met een blog op het wereldwijde web. Ongeveer vijf jaar later ontstond "Cuisine Céline", iets waar ik momenteel nog steeds enorm fier op ben.
Mijn blog heeft me enorm veel kansen geboden waaronder een geweldige cruise als hoogtepunt.
Ik heb enorm veel lieve, gepassioneerde collega's leren kennen en heb heel wat leuke evenementen mogen meemaken. Hier ben ik enorm dankbaar voor.
Maar waar ik het meest dankbaar voor ben, zijn jullie. Jullie, mijn lezers die al jaren mijn avonturen volgen. Zonder jou zou ik het nooit zo lang hebben volgehouden. Jullie mailtjes en reacties waren dé reden waarom ik bleef verder bloggen.


Na al die jaren zijn ik en de blogwereld echter enorm veranderd. En dat is de hoofdreden waarom ik er mee stop. Ik voel me niet meer thuis in de blogwereld.
Vroeger volgde ik met enorm veel plezier de blogwereld en schreef ik met erg veel plezier elke week enkele berichten. Het was een eerlijke, open wereld waar iedereen zijn/haar mening kwijt kon.
De voorbije jaren heeft de reclamewereld echter de blogwereld ontdekt. Erg leuk voor wie een centje wil bijverdienen met het bloggen of voor wie er zijn/haar voltijdse job wil van maken.
Maar niet voor mij. Het wringt.
Alle dagen zit mijn mailbox vol met berichten van bedrijven die willen samenwerken. Bloggers hebben veel invloed. Dat is nu eenmaal zo. Als Teske De Schepper een nieuwe jas koopt en ik zie die wat later hangen in de winkel, is de kans nu eenmaal erg groot dat ik die zal kopen.
De reclamewereld neemt zo stilaan de blogwereld over. Bijna alle blogberichten die ik de voorbije tijd las, gingen over producten die werden opgestuurd. En ik vraag me af hoeveel eerlijkheid er nog is overgebleven in de blogwereld.

Mijn hobby voelt meer en meer aan als een verplichte job waar ik niets mee verdien.
Als ik op elke uitnodiging zou ingaan, dan zou ik elke week naar minstens 2 evenementen moeten gaan van de reclamewereld die bloggers probeert te overtuigen om -meestal gratis- reclame te maken voor hun product. En akkoord, ik kan de beslissing maken om op geen enkele uitnodiging in te gaan en over niets te schrijven van wat me werd opgestuurd. Maar het gaat niet. Ik voel me gewoon niet meer thuis in het wereldje.


Bovendien staat er in mijn persoonlijke leven enorm veel spannends te gebeuren. Dingen waar ik wil van genieten, zonder het idee te hebben dat ik er ook nog over moet bloggen.
Het online-wereldje verlaat ik nog niet. Daarvoor vind ik het delen veel te leuk.
Op Instagram zal je me nog steeds kunnen volgen. Beloofd!

Heel veel liefs,

Céline


19 opmerkingen:

  1. Ik sluit me helemaal aan bij dit bericht, teveel mensen bloggen voor de free stuff en andere leuke dingen en meer dan eens vraag ik me af hoe oprecht hun mening is tov het product dat ze gratis kregen (alsof iemand zou zeggen dat het ontzettend slecht is...)

    Nu ik werk heb ik mindert ijd om te bloggen en laten de onderwerpen zich niet steeds meer zo makkelijk vinden, maar ik blog nog steeds heel graag voor mezelf en het ooit allemaal te kunnen teruglezen.

    Ik heb steeds jouw blog met veel plezier gelezen en blijf je ook trouw volgen op Instagram. Alvast heel veel succes bij alles wat je nog doet!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jammer. Persoonlijk heb ik geen last van bedrijven, krijg absoluut niet veel uitnodigingen, geen producten om te promoten. Misschien hebben ze mij nog niet ontdekt...maar er zijn dan ook zo veel bloggers. Maar je moet zelf er plezier aan hebben, en het is voor mij nog steeds een manier om mijn favouriete recepten te bewaren. Ik doe het dus eigenlijk louter voor mezelf, maar het is leuk dat andere er ook inspiratie uithalen. Ik begrijp je echter wel als ik andere bloggers hoor over deadlines, en zoveel berichten per week... ik hou me daar ook niet echt aan. Het is voor mij geen verplichting. En ik hoop dat dit zo nog lang blijft. Tot op instagram. En veel succes in de toekomst, zowel privé als werk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik kan je beslissing zeker begrijpen, maar vind het toch wel jammer, ik heb genoten van je verzorgde posts die altijd zeer goed afgewerkt waren. En je zalige filmpjes. Ik ga je missen. Maar wens ze zeker het allerbeste!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kan je begrijpen Celine
    Heel veel geluk bij alles wat je doet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jammer dat je met bloggen stopt, maar heel begrijpelijk!! Vroeger vond ik het leuk om mensen te volgen omdat ze idd net heel eerlijk waren over revieuws,... maar nu kan ik moeilijk geloven dat mensen nog eerlijk zijn over een product dat ze toegestuurd hebben gekregen... Leuk dat je instagram wel nog blijft bestaan :D

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Liefste Céline.

    Wat vind ik het jammer om dit te lezen. Met veel plezier las ik je blogposts keer op keer. Je zal gemist worden!

    Ik begrijp je standpunt wel. Ik sluit me dan ook helemaal aan bij jouw mening. Als ik reclame wilde zien, dan keek ik wel naar televisie, in kranten of op de eindeloze stroom banners die je tegenkomt tijdens het surfen. Blogs lees ik om iemands verhaal te leren kennen, iemand zijn eerlijke en ongezouten mening te lezen. Niet om een zoveelste verkooppraatje te lezen.
    Nogmaals, het is zeer jammer dat je ermee ophoudt, maar ik blijf je mer veel plezier volgen op Twitter en Instagram. :-)

    Veel liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind het ook superjammer dat je er mee stopt, maar ik snap je volledig! Langs de ene kant ben ik héél erg blij dat ik af en toe eens kan samenwerken en dingen kan doen of fixen die niemand anders kan doen maar langs de andere kant ... ik heb mijn blogfeed ook helemaal leeggehaald en er terug alleen maar blogs ingestoken waar ik het gevoel kreeg dat het allemaal echt was en niet voor de stuff ... en dat waren er eigenlijk best nog weinig. Ik wens je veel leuks toe en ik blijf je zeker op insta volgen :-)!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. 'k Respecteer je beslissing, Céline, maar 'k zal je (blog) missen. Echt waar !
    Het gaat je goed, sprookjesmeid !
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ik zal altijd aan je denken, en zeker aan je goeie receptjes :o)
    Eén @->- voor jou

    BeantwoordenVerwijderen
  10. heel jammer maar zo verstaanbaar.
    ik wil ook blogs lezen van mensen die dingen meemaken en beleven en niet het promoten of afbreken van een product!
    ik wens je heel veel succes toe in alles wat je onderneemt en ik blijf je volgen op instagram!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hi Céline, jammer om te horen. Ik heb ook het gevoel dat de reclamewereld de authentieke blogwereld aan het overnemen is. Zelf heb ik daar ook vaak vragen over gesteld over welke richting het nu uit moet. En dan vooral over mijn eigen blog (want uiteindelijk doet iedereen wat hij zelf wil). Ik zie mijn blog dan ook meer als platform waar ik enkel de dingen schrijf en deel waar ik achter sta. Sta ik er niet achter dan deel ik het niet. Misschien ben ik daardoor minder interessant voor pr-bureau's, maar dat boeit me dan ook niet. Dan gaan ze maar bij iemand anders. Ik wens je nog veel succes met alle projecten die je onderneemt! Ciao! Sarah

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heel erg jammer dat je stopt :(. Al begrijp ik het volledig. Ik volg heel wat blogs en het wordt steeds moeilijker om te achterhalen wat hun echte mening is. Enerzijds heb ik er niks op tegen dat bloggers gratis spullen toegestuurd krijgen om te reviewen maar anderzijds is het jammer dat dit niet steeds eerlijk gebeurt.
    Gelukkig blijf je op Instagram :)!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heel erg jammer ,maar ik begrijp wat je schrijft. Ik werd ook een tijdje overspoeld met mailtjes om mee te werken en ik zou er geld mee verdienen. Maar mijn blogtitel is wat misleidend en ze dachten dat ik het alleen maar over kinderen had... Ik heb altijd geweigerd en wilde baas blijven over hetgeen ik te vertellen had.
    Maar ik wens je in je verder leven veel geluk in alles wat je doet en wie weet komen we elkaar nog tegen in de virtuele wereld!!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. I am a real foodie! I like to cook things, to invite the whole family and eat together. One year ago, I wanted to cook something more than just a vanilla cake. So I decided to search on the web for new recipes, and that's the moment that i met Cuisine Céline. The blog learned me how to make chocolat cake with caramel and so much more. I took every week a quick look, sometimes I liked the recipes a lot, sometimes it was a disaster in the kitchen. But the blog was really amazing! Now you decided to stop the blog, to stop the recipes and (really!) I am a bit sad about it. The blog and the recipes were nice to read and eat.

    Oh, yesterday I decided to bake a chocolate cake with caramel (again!). It was delicious, chocolate really helps like you said! Thanx for the good recipes!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik ben duidelijk niet zo'n interessante blogger, want ik krijg amper aanbiedingen in mijn mailbox. ;-) Maar begrip voor jouw beslissing. Het ga je goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. een begrijpelijke beslissing Céline..

    succes in alles wat je doet !

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat onwijs jammer dat je gestopt bent!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ziet er een leuke blog uit! Jammer dat je gestopt bent.

    BeantwoordenVerwijderen