woensdag 7 augustus 2013

Recept: vier vierde cake

Cake is een heel eenvoudig gebak om zelf te bakken. Bovendien ruikt je huis tijdens én na het bakken helemaal naar versgebakken cake. 
Ik geef de voorkeur aan een vier vierde cake. Het is een heel eenvoudig recept. En alles wat je moet weten staat in de naam. Handig toch?


De 'What's in a name?' van de patisserie, zo kan je deze cake wel noemen. Laat me het jullie eens wat verduidelijken aan de hand van de ingrediëntenlijst:
- 4 eieren 
- 250 g suiker (dat is dus één vierde van 1 kg)
250 g zelfrijzende bloem (dat is dus één vierde van 1 kg)
- 250 g gesmolten boter (dat is dus één vierde van 1 kg)

Makkelijk te onthouden, toch?
Bovendien kan je aan het recept zelf nog dingen toevoegen. Zo voeg ik graag een vanillestokje toe of maak ik er een 'marmercake' van.

Hoe maak je nu zo een vier vierde cake?

  1. Voeg de suiker bij de eieren. Mix tot een luchtig, bijna wit mengsel. Het is belangrijk dat de suiker en de eieren één geheel vormen.
  2. Voeg de gesmolten boter toe en roer goed met een klopper. 
  3. Zeef de bloem en roer onder het beslag.
  4. Voeg eventueel een extra ingrediënt toe. (Bv. vanillezaadjes, stukjes appel, bosbessen, cacaopoeder,...)
  5. Giet het beslag in een ingevette en bebloemde bakvorm.
  6. Bak in een oven van 180°C gedurende ongeveer 40 minuten (dit is afhankelijk van oven tot oven).


Hierboven zie je het opgeklopt mengsel van suiker en eieren. Zoals je ziet moet dit erg luchtig zijn. Doe je dit niet, dan zal de cake nooit zo lekker zijn.



Door het toevoegen van vanillezaadjes krijg je die leuke zwarte stipjes in je cake. Super leuk om te zien maar vooral ook erg lekker!

Je kan ook een marmercake maken door eerst de helft van het beslag in de bakvorm te gieten om nadien de tweede helft te mengen met cacaopoeder (géén Nesquick maar écht cacaopoeder!). Door met een houten spatel een 8 beweging te maken in het deeg krijg je nadien een leuk patroontje in de cake.


23 opmerkingen:

  1. dat is inderdaad een makkelijk te onthouden recept, lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Makkelijk recept, en het ziet er heel lekker uit! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Verse cake is altijd zo lekker, en ook heel makkelijk met dit recept! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lekker lekker! Ik zou wel een stukje willen :-) Of twee. Of drie.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een simpel recept! Dit ga ik eens proberen, ik ben dol op cake :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. een soort 4 x 4 dus..

    dat ga ik eens uitproberen ..

    groeten

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb toch kakelverse eitjes van de kippen bij de buren. Dus ga ik er eens aan beginnen sè ! Behalve wat vanille vind ik wat citroensap ook erg lekker in cake!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. je weet ons weer te verwennen, céline!

    met superlekkere foto's én recept! :-))

    de zoete geur dringt mijn neusje binnen .. ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Lekker! Wat een handig recept met dat vier vierde, haha :)
    xxRoos

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Super leuk; dit moet mij ook nog wel lukken denk ik ;-) Onthouden gaat sowieso goed komen!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. ah, kijk eens aan, gemak dient de mens he! Het ziet er smaakvol uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Handig die verhoudingen, makkelijk te onthouden ook. En je cake ziet er heerlijk uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. ik denk dat het tijd is om nog eens zo'n cake te bakken

    BeantwoordenVerwijderen
  14. 4/4de cake, zo staat het ook al jaren in de boek van de boerinnebond, zo bak ik hem ook

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ja, altijd lekker! En heel fijn dat 't weinig ingrediënten heeft! Ik weet al wat ik ga maken dit weekend haha :p xo

    BeantwoordenVerwijderen
  16. De geur van verse cake is trouwens ZO lekker! Ik wil nu een cake maken, en dat alleen maar om de geur.. Handig receptje, leuk om te zien dat de vier er zoveel in voorkomt :D

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ziet er lekker uit!
    ik ga het nu eens uitproberen!
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  18. super ga het morgen uit proberen

    BeantwoordenVerwijderen