zaterdag 8 september 2012

Amsterdam deel 1: Bakken Met Passie


De citytrip naar Amsterdam zit er op. Het was een echte ontdekkingsreis, dit omdat we op voorhand niet te veel hadden opgezocht. We verbleven in een B&B, die verstopt bleek te zijn in een kunstgalerij. We hadden de perfecte ligging om de buurt te verkennen, het was een mooie kamer maar jammer genoeg was het ontbijt heel wat minder fraai.
Kort samengevat: een bruin brood uit de supermarkt, wat plastiekjes met confituur, thee en een ingewikkeld koffieapparaat. Uiteindelijk kozen we ervoor om ergens anders te gaan ontbijten. En zo kwamen we tot de ontdekking van 'Bakken Met Passie'.

Deze bakkerij is een 100-jarig erfstuk dat werd doorgegeven van generatie op generatie.
Deze plaats is zo bijzonder omdat je in de bakkerij zelf kan proeven van al hun heerlijke gebakjes. Wij hebben genoten van een heerlijk ontbijt met zicht op de ovens en de werkende bakker. Een geweldige ervaring als je het mij vraagt.
De eerste keer (jawel, we hebben hier twee keer ontbeten) kozen we voor 'het ontbijt' op de menukaart. En hierbij werden we heel positief verrast!
We kregen een mandje vol verschillende soorten brood en croissants, een bordje met verschillende soorten kaas, hesp, sla, tomaten en noten. Buiten dat kregen we ook nog eens wat olijfolie, boter, heerlijke aardbeienconfituur en het -voor mij nog onbekende- lemoncurd. Oja, en we kregen ook nog eens een vers geperst fruitsapje samen met een koffie of thee. 





Ik had geen idee wat het was, dat geel ding naast de aardbeienconfituur, eerlijk gezegd dacht ik eerst dat het appelmoes was. Wat een verrassing toen ik die zogezegde appelmoes aan mijn smaakpapillen introduceerde, dit was absoluut geen appelmoes. Wat het ook was, het was heerlijk: zoet, fris en een leuke structuur. Toen we het aan het vriendelijke personeel vroegen, kregen we te horen dat dit lemoncurd was. Ik had hier wel al eens over gehoord, maar ik had geen flauw idee wat dit was.
Het is blijkbaar iets typisch uit Engeland, waar het gebruikt wordt als topping bij verschillende desserts.
Nog groter was de verrassing toen ik de ingrediënten bekeek: eitjes, boter? Dat had ik helemaal niet verwacht bij deze smaak en structuur. Ik heb me alvast een potje lemoncurd gekocht. Héérlijk.

Wil je ook eens deze heerlijke lemoncurd proeven? Of wil je gewoon eens het gezellige ontbijt proberen in Amsterdam? Hier vind je 'Bakken Met Passie':

Albert Cuypstraat 53
Amsterdam
Tel: 020 670 1376
Site: klik hier!



Uiteraard heb ik veel meer leuke dingen ontdekt in Amsterdam: wordt vervolgd!

9 opmerkingen:

  1. Ik ben nooit zo van het proeven.
    Ik eet graag maar dan meteen genoeg en tussendoor hoef ik niks.
    Daar krijg ik alleen honger van.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, maar je krijgt daar genoeg hoor: je honger is zo voorbij ;-)

      Verwijderen
  2. Hmmmm, dat lijkt me een zeer leuke plek om te verblijven.
    De moeite van het onthouden waard.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh mijn god, ik krijg hier echt enorme trek van. Het ziet er zo leuk uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. het water komt me in de mond Céline

    prettige "zon"dag

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Daar kom ik ook wel eens, heerlijke taartjes hebben ze daar!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dit klinkt echt super leuk! Als ik eens in Amsterdam ben, ga ik dit zeker eens opzoeken. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat ziet er echt heel leuk uit! Ik zou graag weer eens zo zorgeloos een cakeje willen eten, haha. Het ziet er ook lekker uit... mm. Maar momenteel word dit 'm nog niet voor mij haha.

    BeantwoordenVerwijderen