tag:blogger.com,1999:blog-9152174278331202298.post9073098556164563047..comments2023-08-07T16:23:20.299+02:00Comments on Cuisine Céline: Lifestyle: Waar het volgens mij misloopt bij de lerarenopleidingAnonymoushttp://www.blogger.com/profile/10513231105837373498noreply@blogger.comBlogger50125tag:blogger.com,1999:blog-9152174278331202298.post-67307299750727605622021-12-30T06:30:51.111+01:002021-12-30T06:30:51.111+01:00Dames en heren en volwassenen kunnen zich aanmelde...Dames en heren en volwassenen kunnen zich aanmelden voor ons donorprogramma waar donoren met hun DONORCERTIFICAAT kunnen doneren en beloond worden voor het redden van een leven<br /><br /> We geven onze donoren $ 1187000 voor nier<br /><br /> Donor die andere organen wil doneren, kan ook aangeven...<br /><br /> Neem contact op met arts: drsimonponcemd@gmail.com<br /> Voor meer informatie..Dr simon Ponce mdhttps://www.blogger.com/profile/07730619021414029968noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9152174278331202298.post-5066415014191629942015-06-22T11:00:55.879+02:002015-06-22T11:00:55.879+02:00Heb ook een lerarenopleiding gedaan voor voortgeze...Heb ook een lerarenopleiding gedaan voor voortgezet onderwijs. Inderdaad, wat je leert en hoe het werkt in de praktijk op pedagogisch gebied zijn twee TOTAAL verschillende dingen. Héél frustrerend vond ik dat, vooral wanneer ik rapportages moest schrijven over hoe ik met situaties was omgegaan. <br />En inderdaad, ook hier in NL, komt de politiek keer op keer met oplossingen die volledig naast de kwestie zijn.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9152174278331202298.post-5132062686497610882015-06-16T06:11:50.038+02:002015-06-16T06:11:50.038+02:00bedankt voor deze informatie. ga het doorgeven aan...bedankt voor deze informatie. ga het doorgeven aan mijn oudste zoon, die er straks in september mee wil beginnen.pieterbiehttp://pieterbie.skynetblogs.benoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9152174278331202298.post-49159283416786871582015-06-07T20:37:56.441+02:002015-06-07T20:37:56.441+02:00Ik heb bewondering voor de leerkrachten van vandaa...Ik heb bewondering voor de leerkrachten van vandaag die hun job met hart en ziel doen want geef toe het is niet meer zo simpel als een paar decennia terug toen de leerlingen nog veel respect hadden voor hun leraars.Miekehttp://eennieuwlevenna.skynetblogs.benoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9152174278331202298.post-15259414715255572592015-06-07T19:41:55.507+02:002015-06-07T19:41:55.507+02:00goed dat je voor je mening uitkomt Céline !goed dat je voor je mening uitkomt Céline !willyhttp://dorpstraat-mariakerke.skynetblogs.benoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9152174278331202298.post-66656669233029528902015-06-05T15:18:42.722+02:002015-06-05T15:18:42.722+02:00Lieve leerkracht
Ik vind het heel erg dat je nooi...Lieve leerkracht<br /><br />Ik vind het heel erg dat je nooit feedback kreeg en dat men zo negatief was. Ik denk dat jouw enthousiasme nodig is om een schitterende leerkracht te zijn! Ik wens je dan ook het allerbeste toe. Graag zou ik jou een tip geven: werk aan jouw taal, want dit artikel staat vol taalkundige fouten. Ik ben ook leerkracht, geen taalleerkracht, en vind het belangrijk dat wij ons best doen in alles wat we schrijven. <br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9152174278331202298.post-32650280110326729972015-06-04T20:20:21.997+02:002015-06-04T20:20:21.997+02:00Ben zelf een laatstejaarstudent die les volgt in G...Ben zelf een laatstejaarstudent die les volgt in Gent en ik kan me helemaal vinden in je analyse: <br /><br />De theorie staat inderdaad mijlenver van de realiteit: resultaat is dat ik te horen krijg dat ik waarschijnlijk ga buizen voor mijn stage op een school die mij werk aangeboden heeft voor volgend jaar. Lovende commentaren (+ werkaanbieding) op school, maar helemaal niet goed voor mijn docent. Na een les te hebben gemaakt volgens het boekje, mocht ik deze niet geven van de mentor omdat mijn les "onrealistisch" was. Waarom het onrealistisch was heeft ze me haarfijn uitgelegd en ik moet ze gelijk geven. Ook hoor ik van mensen die reeds afgestudeerd zijn dat wat de pedagogen hen hebben aangeleerd niet werkt in het middelbaar. <br /><br />Er zit inderdaad iets grondig fout in die opleiding en met een toelatingsproef ga je het niet verhelpen: je weet pas of het iets voor jou is of niet eens je stage gedaan hebt. Als men op theoretisch vlak mensen wil inschatten voor de lerarenopleiding, wordt dat moeilijk, want theoretisch stelt de opleiding niets voor. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9152174278331202298.post-91549008655891988312015-06-04T15:46:57.922+02:002015-06-04T15:46:57.922+02:00Hoewel ik geen lerarenopleiding volg, doet mijn vr...Hoewel ik geen lerarenopleiding volg, doet mijn vriend dat wel en heeft mijn zus dezelfde opleiding als jullie aan de KUL gedaan. Haar grootste kritiek was dezelfde als die van jullie:<br />de werklast is enorm met vragen die schijnbaar steeds hetzelfde ambiëren. (bv. Wat is het doel van je les?/Wat wil je de leerlingen bijbrengen?/ Welke competenties kaart je aan tijdens je les?)<br /><br />Wat haar eigenlijk het meest teleurstelde, is de dat men nieuwe, betere, interactieve manieren van onderwijzen aanleert en verwacht dat je steeds heel creatief met lesmateriaal omgaat, terwijl net die kennis héél klassiek wordt gegeven. Leraar/prof. die praat, klas/aula die moet luisteren en noteren. <br />Mijn vriend volgt een lerarenopleiding op de hogeschool en wordt wel heel erg goed begeleid door zijn docenten. De ene opleiding zal inderdaad niet de andere zijn. <br /><br />Als ik nog even zou mogen afwijken; wat ik erg vervelend vindt als universiteitsstudente én beledigend vindt voor alle (goede) leraren is het idee dat academici die het tot prof schoppen automatisch goede lesgevers zouden zijn. Dat is absoluut niet het geval en voedt het idee dat 'iedereen wel kan lesgeven'.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9152174278331202298.post-84657129924368403112015-06-04T11:08:54.649+02:002015-06-04T11:08:54.649+02:00Wel leuk om eens een ander soort artikel te lezen ...Wel leuk om eens een ander soort artikel te lezen hier op je blog. Het is inderdaad zo dat de media de leraaropleidingen de laatste tijd in een slecht daglicht stelt, wat ik zelf ook heel jammer vind. Liefs!Annelieshttps://www.blogger.com/profile/04385391308126095489noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9152174278331202298.post-74343320889182017382015-06-04T08:52:24.910+02:002015-06-04T08:52:24.910+02:00Mijn eenjarig traject specifieke lerarenopleiding ...Mijn eenjarig traject specifieke lerarenopleiding is bijna afgelopen en ik ben er vol lof over. Het was een schitterende opleiding die heel nauw aansloot bij de realiteit. Dit was wel het pilootjaar, een "Vernieuwd 1-jarig traject" in CVO De Oranjerie in Diest. Alle aparte vakken van de klassieke SLO werden geschrapt en de opleiding bestaat enkel nog uit drie stromen: Leraarschap Ondersteunen (theoretische achtergrond), Leraarschap Experimenteren (lesgeven aan medecursisten en werksessies), Leraarschap Ervaren (stage/praktijk). We hebben maar 3 docenten die ons enorm goed begeleiden en zelf ook praktijkervaring hebben.<br /><br />Ik heb wel gemerkt dat wij precies de enige zijn die de opleiding op deze manier volgen (samen met die in Leuven van dezelfde organisatie). Hopelijk kan deze manier op meerdere plaatsen ingevoerd worden, want het was een superjaar en ben nu al full-time aan het werk op de school waar ik stage deed met een heel goede voorbereiding.Svennoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9152174278331202298.post-66138029501950807932015-06-04T08:33:04.336+02:002015-06-04T08:33:04.336+02:00Wat een goed stuk! Zo vreemd dat er zoveel verschi...Wat een goed stuk! Zo vreemd dat er zoveel verschil zit in de opleiding zelf!! Pfff..vind erg knap, van school wisselen twee uur treinen elke keer, en het dan alsnog afmakenAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9152174278331202298.post-80483396696425174622015-06-04T07:41:07.382+02:002015-06-04T07:41:07.382+02:00ik heb ook de leerarenopleiding gedaan 2 keer een ...ik heb ook de leerarenopleiding gedaan 2 keer een 1ste jaar, in 2 verschillende scholen...in de eerste school moest mijn stagebegeleidster mij niet hebben omdat ik haar de eerste dag op een fout wees...gevolg zij buisde mij voor mijn stage omdat ik zogezegd geen mentaliteit heb om leerkracht te zijn...daar sta je dan, vlak voordat je een les moet geven...tuurlijk dat die les dan helemaal niet goed gaat.<br /><br />Dan de 2de school toen was ik zwanger geworden en besloten dat ik mijn kind ging houden...tja school zei van studenten die zwanger zijn maar niet getrouwd...moeten we niet hebben dus buizen we u...moederschapsverlof...ik kreeg 1 maand...de maand waarin ik moest bevallen (februari) normaal de 7de dus dan was da een kleine 3 weken maar ik beviel den 16de...moest er nog altijd op 1 maart terug staan plus ze gaven mij een negatief punt op de evaluatie van stage omdat er eentje op den 2de februari viel waar ik niet aanwezig was...jah had dit van in t begin van het jaar gezegd en toch zo een gedoe...plezant is anders...ik kon er niet aan doen dat ik zwanger ben geworden (condoom en pil) maar een kind wegdoen omdat het op dat moment niet goed uiitkomt wou ik helemaal niet.<br />En dan de uiteindelijke uitleg zou zijn van kijk jou gedrag stookt niet met het gedrag van een leerkracht... ik volgde alle richtlijnden dat ze gaven, moederschapsrust heb ik laten vallen omdat ze mij verplichten aanwezig te zijn, nooit een stagedag waarop dat de kinderen niet aan mij plakten en bij mij wilde zijn (ben zelfs een extra keertje langs gegaan met mijn zoontje omdat ze dat ook graag eens wilden zien, plus lesje over een baby gegeven in een 3de dus gewoon hoe eten geven en verschonen en hoe ze slapen en zo...)<br /><br />maar IK had geen leerkracht in mij zitten...tja dan niet heAnonymoushttps://www.blogger.com/profile/09800546325815304323noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9152174278331202298.post-89282121091585100542015-06-04T07:28:46.480+02:002015-06-04T07:28:46.480+02:00Even voor de goeie orde: de zin begint met "...Even voor de goeie orde: de zin begint met "Het bereidt je....": onderwerp is "Het" , dus 3e persoon enkelvoud, en "bereidt" is de werkwoordsvorm die bij "Het" hoort.....Je verwart de dt - regel van de 3e persoon met dt- regel van de 2e persoon met name: als" je "als onderwerp ( en hier is "je" als ik me niet vergis lijdend voorwerp in de zin) na het werkwoord komt ( heet inversie als ik me niet vergis) je inderdaad de -t laat vallen. <br />Misschien eens even je zinsontleding herbekijken, voor je cynisme boven haalt. En ik heb nooit in het onderwijs gestaan, maar 2 hele goede leerkrachten voor Nederlands gehad in de eerste 3 jaren van mijn middelbare studies.<br />Zelf heb ik 4 kinderen die nu volwassen zijn, en tijdens de "ouderavonden" heb ik me inderdaad vaak de vraag gesteld waarom sommige mensen er voor kiezen om leerkracht te worden... geen ziel voor het vak, en soms nog minder voor het omgaan met jongeren...<br />En het waren altijd dezelfde leerkrachten die problemen hadden met " tucht" en "meewerken" in de klas , en altijd dezelfde leerkrachten die je als ouder verweten dat ze met jouw kind geen kant op konden. Raar want dat kind bleef toch hetzelfde persoontje, ook al veranderde dat elk uur van klas en van leraar. Kort gezegd, al opleider in soft skills was ik vaak niet onder de indruk van de oordelende en veroordelende houding van de leerkrachten waar mijn kinderen bij terecht kwamen. Gelukkig hebben mijn kinderen ook les gekregen van een aantal leerkrachten die de" extra mile" gingen, en waar ze zelf ook lovend over spraken en bij wie ze met plezier les gingen volgen. Mijn oudste vertelde me gisteren nog dat hij dankzij de aanmoediging van zijn beide leerkrachten wiskunde zijn studies burgerlijk ingenieur toch aandurfde... en met glans : hij doctoreert nu in de robotica. <br />Bovendien hebben mijn 2 jongsten geschiedenis gekregen van een pas afgestudeerde jonge gast, en hun hele klas was het volmondig eens: bij hem waren de lessen geschiedenis boeiend, en niet moeilijk om te studeren, en er was nauwelijks iemand die bij hem buisde voor het vak. Toch was hij heel streng , op attitude in de klas en het tijdig bezorgen van taken , en uiteraard op de inhoud van het afgeleverde werk. Hij deed zijn job met hart en ziel. <br />Een gouden regel voor gelijk welke job die je doet: als je geen passie hebt voor je vak en de mensen met wie je in dat vak samen werkt, dan zal je een weinig inspirerend effect hebben op de mensen in je omgeving. Maak van je job iets waar je plezier aan beleeft en je merkt dat de positieve resultaten vanzelf volgen. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9152174278331202298.post-8197677057907292422015-06-04T01:06:41.338+02:002015-06-04T01:06:41.338+02:00Niet moeten voortplanten? Ik twijfel sterk of het ...Niet moeten voortplanten? Ik twijfel sterk of het vermogen om correct te spellen genetisch bepaald is. Als het toch genetisch bepaald is, is het uiterst onwaarschijnlijk dat er slechts één gen een rol speelt. Uw opmerking laat dat uitschijnen. Er zijn bijvoorbeeld genoeg gevallen beschreven waarbij dove ouders toch kinderen krijgen die perfect horen.<br /><br />Het stoort mij ook dat correct spellen blijkbaar dé graadmeter is voor intelligentie. Correct spellen is belangrijk, maar de regel van drie kunnen toepassen of weten wat een integraal zijn dat eveneens. U beweert nergens dat die zaken niet belangrijk zijn. Het is slechts een verzuchting van mij. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9152174278331202298.post-50379934216761611412015-06-04T00:56:33.295+02:002015-06-04T00:56:33.295+02:00Wat is verkeerd aan de "haren die recht komen...Wat is verkeerd aan de "haren die recht komen te staan"? In de online versie van Van Dale staat als betekenis van het woord "recht": (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord), omhoog gericht: recht overeind. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9152174278331202298.post-26338997223571404462015-06-03T23:24:08.792+02:002015-06-03T23:24:08.792+02:00'bereidt je', seriously? Het zijn zo'n...'bereidt je', seriously? Het zijn zo'n zaken die leekrachten in een slecht daglicht stellen hé. Hopelijk hoef je nooit iemand de DT-regel uit te leggen in de lagere school.. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9152174278331202298.post-15912900571465419962015-06-03T19:19:03.090+02:002015-06-03T19:19:03.090+02:00Als het de enige fout zou zijn in de hele tekst, z...Als het de enige fout zou zijn in de hele tekst, zou ik het muggenziften noemen. Helaas eindigt het daar niet. Ik hoop van harte dat ze geen leerkracht Nederlands is, want correcte zinnen vormen lukt niet echt. Dit/dat eens opfrissen, volgorde van de werkwoorden en eventuele splitsingen en tenzij haar haren een wereldwonder zijn, denk ik dat ze rechtop gaan staan en niet 'recht'. <br />Inhoudelijk trouwens ook enkele fouten, nooit hebben de media studenten zomaar afgekraakt. Als studies zaken uitwijzen, dan verschijnt dat in de pers. Alsof zij er baat bij hebben dat scholen worden afgemaakt. Dat is namelijk de functie van de media, een waakhond zijn. Als de kwaliteit er niet is, moet er iets aan gedaan worden. Ik ga niet pretenderen perfect te zijn, maar mensen die kinderen onderwijzen zouden op z'n minst correcte taal moeten gebruiken. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9152174278331202298.post-38537093883664480062015-06-03T19:04:36.749+02:002015-06-03T19:04:36.749+02:00Ook ik heb jaren in het werkveld gestaan na mijn h...Ook ik heb jaren in het werkveld gestaan na mijn hogere studies en heb pas nadien een lerarenopleiding gevolgd. Ik ben daar zelf heel gelukkig mee want ik wist heel goed waarvoor ik koos (en waarvoor niet) en had al veel ervaring in het 'echte leven'.<br />Ik sta nu al 10 jaar met hart en ziel voor de klas en heb een heel goede band met mijn leerlingen en collega's. Ik zie ook stagiairs die fantastisch werk leveren en er zijn er jammer genoeg ook die de naam stagiair niet waardig zijn. <br />Wat me wel ook voor de borst stoot is het vele (veeeeeeeeeeeeeele) papierwerk dat je tijdens je opleiding moet opstellen en indienen, zonder dat dit ook maar enig nut heeft bij het eigenlijke klaswerk. Je hebt er zelf niets aan en je leerlingen al zeker niet. Ik vond dit 10 jaar geleden al en ik heb de indruk dat het nog erger geworden is.<br />Leren reflecteren over wat je doet is een goede zaak, maar 100 keer reflecteren over hetzelfde is teveel van het goede. Aspirant-leerkrachten moeten zich te veel en te vaak bezighouden met dingen die voor het klasgebeuren totaal onnuttig zijn. Het lijkt wel bezigheidstherapie.<br />Leer die mensen om met moeilijke klassen en leerlingen om te gaan, hoe ze moeten differentiëren, met ouders moeten praten, hoe ze zelf cursussen kunnen opstellen, etc. Breng hen zoveel mogelijk vakkennis bij en leer hen praktische zaken. Maar haal de onnuttige zaken er a.u.b. uit!<br />Ik begrijp echt dat leerling-leerkrachten en leerkrachten na een tijdje afhaken, want het echte lesgeven lijkt almaar minder belangrijk te worden. Zo jammer! <br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9152174278331202298.post-31837269961926891382015-06-03T18:32:07.171+02:002015-06-03T18:32:07.171+02:00Foutloos schrijven lukt je toch nog niet. Het is &...Foutloos schrijven lukt je toch nog niet. Het is "Europese Unie", beide met een hoofdletter.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9152174278331202298.post-28709371953513867182015-06-03T18:16:41.591+02:002015-06-03T18:16:41.591+02:00Stop alsjeblieft is met die zever.. een toelatings...Stop alsjeblieft is met die zever.. een toelatingsexamen zou wél al veel uitdoen, want als je op het einde van uw eerste jaar een dictee niveau lager onderwijs krijgt en daar -10 op haalt (echt gebeurd in mijn richting, 70% van de klas was gebuisd), moet ge u ten eerste al niet voortplanten, en ten tweede een ander zijn kinderen niet gaan dommer maken.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9152174278331202298.post-90892980529104490142015-06-03T17:54:04.232+02:002015-06-03T17:54:04.232+02:00De onrealistische kijk qua praktijk ontbreekt haas...De onrealistische kijk qua praktijk ontbreekt haast bij alle opleiding, daarom was het zo enorm moeilijk voor me om als student een keuze te maken of om toch weer over te stappen op een andere opleiding...Michaelahttp://beautyglitter.nlnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9152174278331202298.post-78510175705942212952015-06-03T17:43:45.595+02:002015-06-03T17:43:45.595+02:00Ik heb ook mijn lerarenopleiding aan de KU Leuven ...Ik heb ook mijn lerarenopleiding aan de KU Leuven gevolgd en ben hier ook erg tevreden over. Sterke en leuke docenten, die zelf nog lesgeven. Alleen is er teveel administratie dat er bij de opleiding komt kijken, gaande van een reflectiedossier, met wel 20 verslagen tot lesvoorbereidingen, gerichte lestaken en observatietaken. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9152174278331202298.post-73736991881535163602015-06-03T15:52:31.699+02:002015-06-03T15:52:31.699+02:00Ohja ^^ Om nog maar te zwijgen van klasleerkrachte...Ohja ^^ Om nog maar te zwijgen van klasleerkrachten ( mentoren) op scholen die ZELF pas afgestudeerd zijn, en die in jou als laatstejaarsstudent , die 800 meter van de school woont, een gigantische bedreiging zien voor hun werkzekerheid en dus maar niets beters kunnen bedenken dan je zo negatief mogelijk te evalueren . Daar mogen ze ook wel wat aan doen ... Maaike (Honestbeauty)https://www.blogger.com/profile/17598710981670640592noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9152174278331202298.post-22673545580617775232015-06-03T15:49:48.581+02:002015-06-03T15:49:48.581+02:00ZO herkenbaar! Ik kreeg ooit ook de kritiek ( en ...ZO herkenbaar! Ik kreeg ooit ook de kritiek ( en toen stond ik al in het werkveld! ) dat ik te weinig ICT gebruikte. Mijn klasje had GEEN computer. Toen ik dan toch met m'n klasje verhuisde naar het lokaal van een collega toen die een turn-uur had kreeg ik de kritiek dat ik de lestijd niet nuttig besteedde, zo met m'n heen -en weer geloop. Grrrrrr ! Maaike (Honestbeauty)https://www.blogger.com/profile/17598710981670640592noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9152174278331202298.post-82047886435405528722015-06-03T15:36:00.605+02:002015-06-03T15:36:00.605+02:00Deels akkoord.
Eerst en vooral zouden ze wat meer ...Deels akkoord.<br />Eerst en vooral zouden ze wat meer rekening moeten houden met de doorlichtingen van de onderwijsinspectie. Daar kan je namelijk duidelijk zien welke scholen een goede (leraren)opleiding aanbieden.<br /><br />Ten tweede: Sommige (niet alle) leraren die les geven, zouden beter ook eens les krijgen van hoe het moet. Er wordt verwacht van ons dat we de leerlingen blijven boeien en innoverend zijn in onze lessen, terwijl sommige docenten er zelf niets van bakken. Worden deze mensen dan niet gescreend bij sollicitaties? Of geëvalueerd? (Hierbij vind ik dat het systeem voor evaluatie DOOR studenten MOET ingevoerd worden)<br />Hetzelfde voor taal. Ik als west-vlaming weet dat mijn taal niet mijn sterkste troef is, ik doe enorm m'n best ervoor. Tot mijn teleurstelling zie ik dan vaak docenten die volgens ''het voorbeeld dat wij moeten volgen'' zeker niet voldoen. Het extreemste voorbeeld is echt onacceptabel. Iemand voor het vak Religie en zinsgeving, die waarschijnlijk van Friesland afkomstig is, die ver van Nederlands kan praten... Lidwoorden verkeerd, Engelse klemtonen enzovoort...<br />Ik bedoel, ik doe enorm mijn best om het verschil tussen de West-Vlaamse g en h klank te laten horen. Maar ik kan tenminste wel nog de lidwoorden juist gebruiken. Xs<br /><br />Ten 3de: het feit dat je op een school in het eerste jaar geen stage mag geven vind ik wel goed, dan heb je een goede basis. Maar ze moeten dan wel realistische verwachtingen geven.<br />Bijvoorbeeld de observators of leerlingen die bepaalde rollen voorgesteld krijgen (adhd, bullebak, babbelaar) zou realistischer zijn.<br /><br />Nog iets qua voorbereiding, dat je enorm lange lesvoorbereidingen moet maken vind ik goed. Als je daar je best voor doet in het begin dan speel je ermee na een tijdje.<br />Waar ik wel mee akkoord ben is dat ze duidelijkere regels moeten maken voor het opstellen ervan.<br />Ieder vak heeft een andere manier van LVBen te maken. Dat is echt een gekkenhuis...<br />Als iedereen Lvben moet maken op dezelfde manier, dan wordt dat een stuk gemakkelijker.<br /><br />Het cliché dat leraren veel vakantie hebben moet ook de wereld uit ... Leraar zijn is een job als een ander, iedereen moet werken voor z'n geld. De enige vakantie die wij hebben is tijdens de zomer. En dan nog, het is te zien welke functies je allemaal op jou neemt.<br /><br />Ik kan nog veel blijven doorzagen dus vorm ik een conclusie:<br />Opleiding grondig herzien<br />Docenten evalueren door studenten<br />Realistischer beeld geven van de praktijk.<br />1 manier om lvben te maken en niet verschillend voor elk vak.<br />Als er zo gehamerd wordt op taal, zorg er dan voor dat ALLE docenten dat ook doen... of schaf het af.<br /><br />Iedereen gelijk voor de wet ...Anonymousnoreply@blogger.com